Vzdelávanie

Brzdové kotúče

Posledná časť kolesa, ktorej sme sa nevenovali, sú brzdové kotúče.

Brzdové kotúče pre bicykel

Brzdové kotúče  podľa spôsobu uchytenia na náboj sú buď so šiestimi otvormi na skrutky, alebo na tisíchran, tzv. centerlock. Obidve riešenie sú plne funkčné a spoľahlivé. Kotúče sú podľa konštrukcie buď z jedného kusa plechu, alebo môžu byť z viacerých častí, unášača a brzdnej časti. Unášač býva buď z hliníkovej zliatiny alebo ocele.

Kotúč s jedného kusa plechu
Kotúč s hliníkovým unášačom

Samotný kotúč sa vyrába z plechu o hrúbke približne 1,8 až 2 mm. Každý výrobca používa trochu inú hrúbku. Na kotúči alebo v návode ku kotúču by mala byť uvedená jeho minimálna hrúbka. Keď sa zoderie na túto minimálnu hrúbku, treba ho vymeniť. za nový.

Kvalita plechu je pri rôznych kotúčoch odlišná. Od pevných nerezových, ktoré toho vydržia veľa, až po úplne mäkké, ktoré sa deformujú už pri jednom škaredšom pohľade. 

Úlohou kotúča je efektívne spomaliť alebo zastaviť bike s jazdcom. Brzdný efekt je spôsobený extrémnym trením medzi brzdou a brzdovým kotúčom. Trením vzniká teplo. Preto musí byť kotúč nielen pevný a ľahký, ale sa musí aj čo najlepšie chladiť. Preto sú na kotúči rôzne otvory, ramená medzi unášačom a brzdovou plochou sú čo najdlhšie. Každý otvor znižuje hmotnosť kotúča a svojim spôsobom zväčšuje plochu a tým zlepšuje chladenie.

Hliník je výrazne lepší vodič tepla ako oceľ. Hliník by však brzdné sily a trenie na brzdovej ploche nevydržal. Preto sa začali sa používať kotúče z viacerých materiálov – hliníkové unášače s oceľovou brzdnou plochou.

Klasický brzdový kotúč s hliníkovým unášačom

Na prvý pohľad identicky vyzerajúci kotúč, no tento je sendvičový, vyrobený technológiou ICE-TECH

Na prvý pohľad zhodné kotúče. Ten vľavo je klasický nerezový kotúč s hliníkovým unášačom, vpravo je sendvičový kotúč vyrobený technológiou ICE-TECH.

Kvôli chladeniu výrobcovia prichádzajú s rôznymi komplikovanými konštrukciami. Napr. Shimano má na trhu kotúče, označuje ich ICE TECH, ktoré sú sendvičovej konštrukcie. Medzi dvoma tenkými plátkami oceľového plechu je nalisovaný hliníkový. Na prvý pohľad vyzerá ako bežný o oceľový. V najnovšej generácií sendvičových kotúčov Shimano túto technológiu zdokonalilo a dalo na trh kotúče ICE TECH FREEZE. Chladiaci hliníkový plech má väčšiu plochu.

Brzdový kotúč s technológiou ICE-TECH FREEZE

Sendvičová konštrukcia kotúča

Na trhu je množstvo kotúčov, ktoré zaujmú hlavne dizajnom. Ich brzdné a funkčné vlastnosti sú však otázne. Takéto kotúče sú síce extrémne ľahké a vzhľadom pekné, no do terénu by som ich neodporúčal.

Vyhľadovo pekneé kotúče s nízkou váhou. Do horského terénu ale nevhodné.

Jeden z problémov, ktorý musia konštruktéri riešiť je tepelná rozťažnosť kvových častí kotúčov. Pri intenzívnom brzdení sa kotúče zahrejú na veľmi vysokú teplotu aj niekoľko 100°C (takže pozor, po brzdení sa kotúčov nedotýkajte). Vplyvom tepla sa kotúč roztiahne, deformuje sa, vlní a pri jazde vydáva cinkavý zvuk. Kvalitný kotúč sa ale po vychladnutí vráti do pôvodného tvaru (na rozdiel od nekvalitného, ktorý zostane trvalo deformovaný).

Niektorý výrobcovia tento problém riešia tzv. plávajúcim kotúčom. Je to technológia prevzatá z motoriek. Namiesto pevných nitov sú unášač s brzdovou plochou voľne spojené pomocou oceľových alebo titánových valčekov. Keďže sú obe časti spojené voľne, nedochádza pri zohriatí k takému výraznému pnutiu a kotúč sa deformuje menej. Táto konštrukcia by mala tiež potlačiť aj vznik nepríjemných rezonancií. Popredným, no nie jediným, výrobcom takýchto kotúčov je firma Hope.

Príklady plávajúcich brzdových kotúčov